Ahoj! Dovolím si s tebou nesúhlasiť. Opotrebený motorový olej NEPRESTÁVA mazať! Stráca síce viskozitu,ale tá ma vplyv na hrúbku olejového filmu,tekavosť oleja ,tlak ,vymedzenie vôlí ,utesnenie pohybujúcich sa súčastí,tlmenie nárazov, vybrácii,odvádzaní tepla z kontaktných plôch, atď.atď. Mazacia schopnosť oleja je síce v priamom súvise s viskozitou oleja (čím vyššia viskozita,tým lepšia mazacia schopnosť),ale sú to dva odlišné faktory. Mazacia schopnosť oleja je odolnosť molekúl motorového oleja na strih,čiže elasticita olejového filmu -odolnosť v šmyku, atď.(neviem aké výrazy ešte použiť pre lepšie pochopenie). Tieto vlastnosti musí olej spĺňať aj pri nízkych viskozitách ,ako napr. 0W , kedy je na kontaktných plochách dvoch voči sebe sa pohybujúcich súšastí len tenká vrstva olejového filmu,vyplývajúca z viskozity oleja.Táto vrstva olejového filmu musí zostať súvislá bez prerušenia po celej ploche trecích plôch počas pohybu súčastí voči sebe ,aby zabránila kontaktu kov na kov!Súdržnosť tejto tenkej vrstvy pri namáhaní môžeme nazvať laicky "odolnosť voči šmyku". Z toho logicky vyplýva,že čim hrubšia vrstva ,tým menšie namáhanie molekúl na strih a tým vyššia odolnosť vrstvy. Opotrebený olej sa nemení z dôvodu straty mazacích vlastností, ale z iných dôvodov,ktoré tu písať nebudem (sú tu odborné články,tak čítajte)! Neviem si predstaviť ,ako sa dá zistiť voľným uchom, že olej prestal mazať na zotrvačnom dojazde motora po vypnutí (čiže v našom prípade zastavení dodávky paliva).Zastavenie motora po vypnutí kľúča prebehne do 1sek. a akýkoľvek faktor na predlženie,alebo skrátenie tohto času (napr.moment odstavenia dodávky paliva tesne po odpale niektorého z válcov,alebo tesne pred odpalom niektorého z válcov,vyšlapnutie spojky,teplota motora,oleja,viskozita oleja,trecí odpor,úroveň opotrebenia motora-čiže kompresný tlak, atď.atď),môže tento čas predĺžiť,alebo skrátiť,ale bude sa jednať o zanedbatelnú časovú veličinu,ktorú si vodič ako taký ani nevšimne.Dovolím si povedať,že max.2/3 ot.kľukového hriadeľa (záleží na konštrukcii motora,čiže zdvihu,obsahu,kompr.tlakom a pod.)!Ak by na citelné spomalenie dobehu motora mal podiel trecí odpor z dôvodu straty mazacích vlastností oleja,tak by sa už zrejme jednalo o pridieranie sa motora a to pri použití motorového oleja najnovšej generácie (API SM/CF) a pri odjazdení 7500km,fakt nehrozí!Schválne,ktorí z vás si všimol,že pred výmenou oleja má jeho motor kradší dojazd po vypnutí ?Možno tak zvyšená hlučnosť motora z dôvodu zníženia viskozity oleja a teda zníženia tlmiacích schopností oleja .Aj zvyšovanie prevádzkovej teploty motora a pokles tlaku z dôvodu opotrebenia oleja sa dá vysvetliť a nemusí to býť stratou mazacích vlastností oleja.Ja tu o tom písať nebudem! Týmto príspevkom som nechcel nikoho nasrať,poučovať,ani spochybniť jeho vedomosti a skúsenosti,len som chcel vyjadriť svoj názor,ako to vnímam ja a s čim mám skúsenosti.Nejde mi o pravdu za každú cenu,ale o vyjadrenie! Ďakujem za pochopenie!
