Stránka 1 z 6

minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 09 led 2010 21:27
od Janeš Petr
tady je jeden pěknej článek o olejích -

Motorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Já si dovoluji při plném vědomí tvrdit, že v maloobchodním prodeji neexistuje ani jeden plně syntetický motorový olej. Každý olej má menší či větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. "vyrobeno syntetickou technologií","vyrobeno HC technologií", "vyrobeno HT syntézou" či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický".

Ještě větší zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů už opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by "syntetický olej " říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.

Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje.Výkonové vlastnosti, tzn.kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.

Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.

Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?


Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 09 led 2010 21:41
od Janeš Petr
a tady už je článek na celý zbytek dnešního večera - http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=406

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 09 led 2010 22:05
od Slaava
Janeš Petr píše:...povede se to i nám?
Nepovede. Už je to tak zažitý, že neznám kromě pár lidí tady z fóra nikoho, kdo by nerozděloval oleje jenom na "polosyntetiku" a "syntetiku" a oleje tak dělil jenom na dvě kategorie. Až další kritérium je "líbivost kanistru" a pak až cena, kterou u olejů paradoxně i šetřiví češi oželí "aby motoru dopřáli to nejlepší". No a v krámě sem nikdy nepotkal ani jednoho prodavače, kterej by se ani náznakem zajímal o nějaký viskózní nebo výkonový specifikace... vždy to probíhá stylem "pane, do trojkovýho Golfa patří plná syntetika" - a bác, tři tisíce v piči za náplň, ke který ale bodrý prodejce nezapomene přidat báchorku a "longlife" oleji s prodlouženým servisním intervalem. Ale proč se tu rozčilovat - probíralo a propíralo se to tu tisíckrát a mnohem víckrát se to tu ještě řešit bude a už teď vím, že bez úspěchu. I na tehle článek na http://www.oleje.cz sem tu už odkazoval, takže je dobře, že si ho sem takhle nakopíroval.

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 09 led 2010 22:14
od sherpa
najdolezitejsie je potom aj pravidelne kotrolovat, vymienat alebo aspon teda dolievat :P

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 09 led 2010 22:41
od Janeš Petr
Slaava píše:
Janeš Petr píše:...povede se to i nám?
Nepovede.
jsi skeptik. přece tu nezůstanem sami dvá, kdo to vidí jinak :grin: že se to tu už probíralo vím, jenže je to rozházené po celém foru, od sekce aditiva až po zimní starty. těžko to najde, kdo to zrovna nehledá, takle to víc praští do očí

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 09 led 2010 23:24
od farmář
sami dva? sprosťáku. :evil:

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 02:24
od Slaava
Ne, těch lidí je tady víc (na tebe, Farmáři, Janeš zapomněl, protože se tu neozval hned - jenže když nemáš směnu, tak ti to nikdo nemůže vyčítat :wink: )... jenže i tak je nás v porovnání s běžnejma řidičema tak málo, že je to prhraná bitva. Ale co, sou to jejich prachy a jejich auta, tak ať si tam lejou co chtěj, ne? :lol: O co víc zaplatí za olej, o to větší z toho zaplatí státu daně do společné pokladny a spravedlivý a spořivý Český stát to hospodárně využije a my všichno z toho pak... budeme mít hovno a až dojde na státní bankrot, tak nám ani na ulici polívku do plechu ze starýho olejovýho filtru nedaj... :(

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 08:14
od Janeš Petr
farmář píše:sami dva? sprosťáku. :evil:
Peťo, zrovna o tobě jsem si myslel, že jak vidíš v Kauflandu hodně barevnou pixlu, s popisem PLNÁ SYNTETYKA, od výrobce ,, made in europe ,, značka turbospeciál, s aditívy - pertinax v prášku, pro sedminásobné prodloužení výměnejch itervalů, s příměsí špecielního samomazného šlemu , přímo od Džeára Jůinga z emeriky, už to hrneš do košíku :twisted:

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 13:16
od farmář
že jo. Přitom mi olej vydrží 7500 km a to ne každej.Jen dobrej.

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 15:22
od Rom.Honda
no a když jsme u toho ... co tam kdo lijete ??? :grin:

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 16:48
od farmář
SM/CF 5W40 od OMV, Bixxol Premium.
Ač naftou padá stále do CF, je to výtečněj olej, přitom levnej. Do cca 90 za litr.
OMV BIXXOL premium 5W-40

Popis:

OMV BIXXOL premium SAE 5W-40 je syntetický leh­koběžný motorový olej.

Použití:

Je určen pro osobní vozidla s moderními benzinovými i dieselovými motory nejnovější generace. Poskytuje nejlepší mazací výkon, a tím nejvyšší rezervy provozní bezpečnosti a výkonu.

Kvalitativní parametry

Viskozita při 100 °C (mm2/s) Bod vzplanutí (°C) Bod tekutosti (°C) Třída SAE Výkonnostní třída Další klasifikace, specifikace, aprobace aj.
14,5 228 -36 5W-40 API SM/CF

ACEA A3/B4

MB 229.3,VW 50200/50500

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 19:08
od kresta
10w40 Sunaco Titanium Futra :grin: a když dojde tak Mogul :lol:

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 19:20
od Rom.Honda
já do většiny motorů Honda dávám Valvoline Durablend 10W-40 nebo Mobil 10W-40
do těch nejnovějších modelů (od cca 2003) Valvoline Synpower 5W-40

Passport teď dostal 5W-40 do převodovky a rozvodovky, a 10W-40 do motoru

Valvoline používám už jistě 15 let a mám jen dobré zkušenosti

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 20:20
od farmář
a API to nemá? nebo si to máme dohledat... :lol: SL(SM)/CF že.

Re: minerál - syntetika - polosyntetika

Napsal: 10 led 2010 20:50
od Rom.Honda
jj, API : SM/CF a SL/CF