minerál - syntetika - polosyntetika
- Janeš Petr
- Moderátor
- Příspěvky: 6689
- Registrován: 07 říj 2007 18:29
- Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93
minerál - syntetika - polosyntetika
tady je jeden pěknej článek o olejích -
Motorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Já si dovoluji při plném vědomí tvrdit, že v maloobchodním prodeji neexistuje ani jeden plně syntetický motorový olej. Každý olej má menší či větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. "vyrobeno syntetickou technologií","vyrobeno HC technologií", "vyrobeno HT syntézou" či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický".
Ještě větší zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů už opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by "syntetický olej " říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.
Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje.Výkonové vlastnosti, tzn.kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.
Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.
Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
Motorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Já si dovoluji při plném vědomí tvrdit, že v maloobchodním prodeji neexistuje ani jeden plně syntetický motorový olej. Každý olej má menší či větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. "vyrobeno syntetickou technologií","vyrobeno HC technologií", "vyrobeno HT syntézou" či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický".
Ještě větší zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů už opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by "syntetický olej " říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.
Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje.Výkonové vlastnosti, tzn.kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.
Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.
Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
603 75 12 87 http://www.stabilnimotory.estranky.cz/
- Janeš Petr
- Moderátor
- Příspěvky: 6689
- Registrován: 07 říj 2007 18:29
- Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
a tady už je článek na celý zbytek dnešního večera - http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=406
603 75 12 87 http://www.stabilnimotory.estranky.cz/
- Slaava
- Moderátor
- Příspěvky: 8385
- Registrován: 09 kvě 2005 21:39
- Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
Nepovede. Už je to tak zažitý, že neznám kromě pár lidí tady z fóra nikoho, kdo by nerozděloval oleje jenom na "polosyntetiku" a "syntetiku" a oleje tak dělil jenom na dvě kategorie. Až další kritérium je "líbivost kanistru" a pak až cena, kterou u olejů paradoxně i šetřiví češi oželí "aby motoru dopřáli to nejlepší". No a v krámě sem nikdy nepotkal ani jednoho prodavače, kterej by se ani náznakem zajímal o nějaký viskózní nebo výkonový specifikace... vždy to probíhá stylem "pane, do trojkovýho Golfa patří plná syntetika" - a bác, tři tisíce v piči za náplň, ke který ale bodrý prodejce nezapomene přidat báchorku a "longlife" oleji s prodlouženým servisním intervalem. Ale proč se tu rozčilovat - probíralo a propíralo se to tu tisíckrát a mnohem víckrát se to tu ještě řešit bude a už teď vím, že bez úspěchu. I na tehle článek na http://www.oleje.cz sem tu už odkazoval, takže je dobře, že si ho sem takhle nakopíroval.Janeš Petr píše:...povede se to i nám?
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
- sherpa
- Super diskutér
- Příspěvky: 1564
- Registrován: 29 pro 2007 10:49
- Bydliště: Bratislava/Tatry, Slovakia,
- Kontaktovat uživatele:
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
najdolezitejsie je potom aj pravidelne kotrolovat, vymienat alebo aspon teda dolievat 

exRatrak: Opel Frontera B 1999 3.2i V6 151 kW automat Green Alpine Ski Tour 4x4 Limited Emotion edition
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
- Janeš Petr
- Moderátor
- Příspěvky: 6689
- Registrován: 07 říj 2007 18:29
- Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
jsi skeptik. přece tu nezůstanem sami dvá, kdo to vidí jinakSlaava píše:Nepovede.Janeš Petr píše:...povede se to i nám?

603 75 12 87 http://www.stabilnimotory.estranky.cz/
- farmář
- Moderátor
- Příspěvky: 4982
- Registrován: 07 kvě 2006 07:40
- Bydliště: Mutyněves
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
sami dva? sprosťáku. 

Opel Frontera B 2,2 dti 2000, VW T4, traktor Zetor co odjel do hor, ex: RR P38 2,5 tds, Jeep Grand Cherokee 2,5TD, 3x Opel Campo, GMC Jimmy 4,3 mrtvola tohoto fóra
- Slaava
- Moderátor
- Příspěvky: 8385
- Registrován: 09 kvě 2005 21:39
- Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
Ne, těch lidí je tady víc (na tebe, Farmáři, Janeš zapomněl, protože se tu neozval hned - jenže když nemáš směnu, tak ti to nikdo nemůže vyčítat
)... jenže i tak je nás v porovnání s běžnejma řidičema tak málo, že je to prhraná bitva. Ale co, sou to jejich prachy a jejich auta, tak ať si tam lejou co chtěj, ne?
O co víc zaplatí za olej, o to větší z toho zaplatí státu daně do společné pokladny a spravedlivý a spořivý Český stát to hospodárně využije a my všichno z toho pak... budeme mít hovno a až dojde na státní bankrot, tak nám ani na ulici polívku do plechu ze starýho olejovýho filtru nedaj... 



Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
- Janeš Petr
- Moderátor
- Příspěvky: 6689
- Registrován: 07 říj 2007 18:29
- Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
Peťo, zrovna o tobě jsem si myslel, že jak vidíš v Kauflandu hodně barevnou pixlu, s popisem PLNÁ SYNTETYKA, od výrobce ,, made in europe ,, značka turbospeciál, s aditívy - pertinax v prášku, pro sedminásobné prodloužení výměnejch itervalů, s příměsí špecielního samomazného šlemu , přímo od Džeára Jůinga z emeriky, už to hrneš do košíkufarmář píše:sami dva? sprosťáku.

603 75 12 87 http://www.stabilnimotory.estranky.cz/
- farmář
- Moderátor
- Příspěvky: 4982
- Registrován: 07 kvě 2006 07:40
- Bydliště: Mutyněves
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
že jo. Přitom mi olej vydrží 7500 km a to ne každej.Jen dobrej.
Opel Frontera B 2,2 dti 2000, VW T4, traktor Zetor co odjel do hor, ex: RR P38 2,5 tds, Jeep Grand Cherokee 2,5TD, 3x Opel Campo, GMC Jimmy 4,3 mrtvola tohoto fóra
- Rom.Honda
- Začínající diskutér
- Příspěvky: 168
- Registrován: 18 lis 2009 19:38
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
no a když jsme u toho ... co tam kdo lijete ??? 

Honda Ridgeline 3.5 Vtec r.v. 2006 , Jeep Cherokee XJ 2.1 TD 1993 ... dříve Honda Passport 3.2 V6 LPG 2001
- farmář
- Moderátor
- Příspěvky: 4982
- Registrován: 07 kvě 2006 07:40
- Bydliště: Mutyněves
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
SM/CF 5W40 od OMV, Bixxol Premium.
Ač naftou padá stále do CF, je to výtečněj olej, přitom levnej. Do cca 90 za litr.
OMV BIXXOL premium 5W-40
Popis:
OMV BIXXOL premium SAE 5W-40 je syntetický lehkoběžný motorový olej.
Použití:
Je určen pro osobní vozidla s moderními benzinovými i dieselovými motory nejnovější generace. Poskytuje nejlepší mazací výkon, a tím nejvyšší rezervy provozní bezpečnosti a výkonu.
Kvalitativní parametry
Viskozita při 100 °C (mm2/s) Bod vzplanutí (°C) Bod tekutosti (°C) Třída SAE Výkonnostní třída Další klasifikace, specifikace, aprobace aj.
14,5 228 -36 5W-40 API SM/CF
ACEA A3/B4
MB 229.3,VW 50200/50500
Ač naftou padá stále do CF, je to výtečněj olej, přitom levnej. Do cca 90 za litr.
OMV BIXXOL premium 5W-40
Popis:
OMV BIXXOL premium SAE 5W-40 je syntetický lehkoběžný motorový olej.
Použití:
Je určen pro osobní vozidla s moderními benzinovými i dieselovými motory nejnovější generace. Poskytuje nejlepší mazací výkon, a tím nejvyšší rezervy provozní bezpečnosti a výkonu.
Kvalitativní parametry
Viskozita při 100 °C (mm2/s) Bod vzplanutí (°C) Bod tekutosti (°C) Třída SAE Výkonnostní třída Další klasifikace, specifikace, aprobace aj.
14,5 228 -36 5W-40 API SM/CF
ACEA A3/B4
MB 229.3,VW 50200/50500
Opel Frontera B 2,2 dti 2000, VW T4, traktor Zetor co odjel do hor, ex: RR P38 2,5 tds, Jeep Grand Cherokee 2,5TD, 3x Opel Campo, GMC Jimmy 4,3 mrtvola tohoto fóra
- kresta
- Ultra diskutér
- Příspěvky: 3672
- Registrován: 18 lis 2007 13:56
- Bydliště: Mělník-Býkev
- Kontaktovat uživatele:
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
10w40 Sunaco Titanium Futra
a když dojde tak Mogul 


Land Rover 110 HAE 1983 3,5 V8 Land Rover 101 FC Land Rover SII 109 1959-miláčci
HUSQWARNA WR 300 MY2011 Kawasaki KDX 250 1994-babička :-)
BMW 530D E39
Tatra 138 turbo-konečně už vyhrála
X5 4,6is-255kw-v max 280km/h
Tatra 148 cas32-hasičáák
HUSQWARNA WR 300 MY2011 Kawasaki KDX 250 1994-babička :-)
BMW 530D E39
Tatra 138 turbo-konečně už vyhrála
X5 4,6is-255kw-v max 280km/h
Tatra 148 cas32-hasičáák
- Rom.Honda
- Začínající diskutér
- Příspěvky: 168
- Registrován: 18 lis 2009 19:38
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
já do většiny motorů Honda dávám Valvoline Durablend 10W-40 nebo Mobil 10W-40
do těch nejnovějších modelů (od cca 2003) Valvoline Synpower 5W-40
Passport teď dostal 5W-40 do převodovky a rozvodovky, a 10W-40 do motoru
Valvoline používám už jistě 15 let a mám jen dobré zkušenosti
do těch nejnovějších modelů (od cca 2003) Valvoline Synpower 5W-40
Passport teď dostal 5W-40 do převodovky a rozvodovky, a 10W-40 do motoru
Valvoline používám už jistě 15 let a mám jen dobré zkušenosti
Honda Ridgeline 3.5 Vtec r.v. 2006 , Jeep Cherokee XJ 2.1 TD 1993 ... dříve Honda Passport 3.2 V6 LPG 2001
- farmář
- Moderátor
- Příspěvky: 4982
- Registrován: 07 kvě 2006 07:40
- Bydliště: Mutyněves
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
a API to nemá? nebo si to máme dohledat...
SL(SM)/CF že.

Opel Frontera B 2,2 dti 2000, VW T4, traktor Zetor co odjel do hor, ex: RR P38 2,5 tds, Jeep Grand Cherokee 2,5TD, 3x Opel Campo, GMC Jimmy 4,3 mrtvola tohoto fóra
- Rom.Honda
- Začínající diskutér
- Příspěvky: 168
- Registrován: 18 lis 2009 19:38
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: minerál - syntetika - polosyntetika
jj, API : SM/CF a SL/CF
Honda Ridgeline 3.5 Vtec r.v. 2006 , Jeep Cherokee XJ 2.1 TD 1993 ... dříve Honda Passport 3.2 V6 LPG 2001